Prikkeldraad versus haag
Ik zat dit weekend buiten in
de zon en hoorde het buurmeisje smeken aan haar mama of ze bij de andere
buurkindjes mocht gaan spelen. Dit liet de mama niet toe, dus besloten de
kindjes om door de haag met elkaar te communiceren over welke spectaculaire
sprongen ze maakten op de trampoline. Op deze manier speelden ze apart, maar
toch samen. Terwijl ik zat te luisteren, dacht ik meteen aan de film en het
boek ‘The boy in the Striped Pyjamas’. Enerzijds dacht ik aan het beeld van de
kinderen die samenspelen, maar toch gescheiden zijn door een prikkeldraad of
een haag. Anderzijds dacht ik aan de onwetendheid van de jonge kinderen over
wat er allemaal gebeurt in de wereld.
‘The boy in the Striped Pyjamas’
(fragment uit de film) |
Het heden
Bijna alle kinderen in België zijn de laatste 3 weken niet
naar school geweest. Al hun hobby’s werden de laatste 3 weken stilgelegd.
Feestjes gaan niet meer door. Ze zien hun vriendjes niet meer. Ze mogen niet
meer bij oma en opa op bezoek. Ze vangen op dat mensen sterven. Voor ons, als
volwassenen, is dit soms al moeilijk te begrijpen, maar wij kunnen dit plaatsen
en weten waarom we dit allemaal doen. Probeer je maar eens te verplaatsen in
het hoofd van een 5-jarig kind, die van haar mama zelf al niet meer met de
buurkindjes mag spelen.
Tips en weetjes voor jongere kinderen in tijden van
corona
In wat volgt wil ik jullie graag enkele tips en weetjes
meegeven over hoe je het deze periode kan aanpakken met jonge kinderen. Vaak is
het zo dat we jonge kinderen in de onwetendheid laten om ze te beschermen. Hier
doen we hen geen plezier mee. Praten met je kind over het coronavirus en de
gevolgen ervan is belangrijk. Dit is uiteraard niet zo evident. Er zijn 3 aandachtspunten
waarmee je rekening kan houden:
- Beantwoord zijn of haar vragen op maat van je kind. Gebruik woorden die aansluiten bij de woordenschat van je kind.
- Wees eerlijk. Erken de gevoelens van je kind maar ook die van jezelf. Je kan niet alles weten.
- Probeer zelf rustig te blijven.
Naast praten met je kind kan ook structuur belangrijk zijn.
Je kind is het gewoon om op school te werken volgens een vast dagpatroon. Als
dit een lange tijd wegvalt, kan dit voor sommige kinderen voor chaos zorgen. Op
Klasse.be vind je structuurkaarten die je samen
met je kind kan hanteren om toch te zorgen voor structuur in deze bijzondere
tijden. Praten en structuur, ja het is belangrijk, maar amusement mag ook zeker
niet ontbreken. Op de website Wepboek vind je allerlei boekjes. Deze worden in een filmpje getoond en voorgelezen. De
website is gratis en goed voor kinderen van de peuterklas tot de 3de
kleuterklas.
Tot slot wil ik graag afsluiten met een filmpje. Daarin
wordt op een eenvoudige wijze geïllustreerd hoe het coronavirus zich verspreid
en wat we eraan kunnen doen. Het is ideaal voor kinderen van elke leeftijd.
Zorg goed voor elkaar!
Louise
7/04/2020, Kruisem
Bronnen
de Maeght,
C. (2020, 27 maart). Structuurkaarten helpen ouders
de dag indelen. Geraadpleegd op 6 april 2020, van Klasse
Groeimee.
(z.d.). Praten over het coronavirus. Geraadpleegd op 6 april
2020, van Groeimee
Hetkinderopvangfonds.
(z.d.). Wepboek. Geraadpleegd op 6 april 2020, van Wepboek
Het Parool.
(2009). The boy in the Striped Pyjamas [Foto].
Geraadpleegd van Parool
Karel
Rosseel. (2020). Verhaal: De corona’s op gezinsvakantie
(voorgelezen) - covid-19 (corona-virus) [Videobestand].
Geraadpleegd van YouTube
Wikipedia-bijdragers.
(2020a, 2 maart). The Boy in the Striped Pyjamas. Geraadpleegd
op 6 april 2020, van Wikipedia
Hey Louise
BeantwoordenVerwijderenTof dat je verwijst naar de film en ik had het nog niet zo bekeken.
Goed bezig !
Dank u!
Verwijderen