Prikkeldraad versus haag



Ik zat dit weekend buiten in de zon en hoorde het buurmeisje smeken aan haar mama of ze bij de andere buurkindjes mocht gaan spelen. Dit liet de mama niet toe, dus besloten de kindjes om door de haag met elkaar te communiceren over welke spectaculaire sprongen ze maakten op de trampoline. Op deze manier speelden ze apart, maar toch samen. Terwijl ik zat te luisteren, dacht ik meteen aan de film en het boek ‘The boy in the Striped Pyjamas’. Enerzijds dacht ik aan het beeld van de kinderen die samenspelen, maar toch gescheiden zijn door een prikkeldraad of een haag. Anderzijds dacht ik aan de onwetendheid van de jonge kinderen over wat er allemaal gebeurt in de wereld.

‘The boy in the Striped Pyjamas’

(fragment uit de film)

‘The boy in the Striped Pyjamas’ is een verhaal die zich afspeelt in Duitsland, in 1943. Het verhaal gaat over een jongetje, Bruno. Op een dag promoveert zijn vader tot commandant van het concentratiekamp Auschwitz. Het hele gezin verhuist naar het platteland. Bruno mist zijn vrienden en beslist om op ontdekking te gaan, in de hoop nieuwe vriendjes te vinden. Maar de achtertuin verklaren zijn ouders als verboden terrein. Bruno ontsnapt door het raam van het tuinhuis en komt uit op een onbewaakte hoek van het concentratiekamp in zijn achtertuin. Daar maakt hij kennis met Shmuel, een jongen even oud als hij, gekleed in een blauw wit gestreept pyjama. Bruno herhaalt zijn tocht naar de achtertuin meerdere keren en brengt af en toe eten mee voor zijn hongerige vriend. Ze hebben lange gesprekken en spelen samen spelletjes, elk aan een kant van de prikkeldraad. Voor een lange tijd heeft Bruno geen idee waarom Shmuel op die ‘boerderij’ leeft. Hij is onwetend en snapt de situatie niet, net zoals vele kinderen toen maar ook nu.



Het heden
Bijna alle kinderen in België zijn de laatste 3 weken niet naar school geweest. Al hun hobby’s werden de laatste 3 weken stilgelegd. Feestjes gaan niet meer door. Ze zien hun vriendjes niet meer. Ze mogen niet meer bij oma en opa op bezoek. Ze vangen op dat mensen sterven. Voor ons, als volwassenen, is dit soms al moeilijk te begrijpen, maar wij kunnen dit plaatsen en weten waarom we dit allemaal doen. Probeer je maar eens te verplaatsen in het hoofd van een 5-jarig kind, die van haar mama zelf al niet meer met de buurkindjes mag spelen.



Tips en weetjes voor jongere kinderen in tijden van corona
In wat volgt wil ik jullie graag enkele tips en weetjes meegeven over hoe je het deze periode kan aanpakken met jonge kinderen. Vaak is het zo dat we jonge kinderen in de onwetendheid laten om ze te beschermen. Hier doen we hen geen plezier mee. Praten met je kind over het coronavirus en de gevolgen ervan is belangrijk. Dit is uiteraard niet zo evident. Er zijn 3 aandachtspunten waarmee je rekening kan houden:
  • Beantwoord zijn of haar vragen op maat van je kind. Gebruik woorden die aansluiten bij de woordenschat van je kind.
  • Wees eerlijk. Erken de gevoelens van je kind maar ook die van jezelf. Je kan niet alles weten.
  • Probeer zelf rustig te blijven.

Naast praten met je kind kan ook structuur belangrijk zijn. Je kind is het gewoon om op school te werken volgens een vast dagpatroon. Als dit een lange tijd wegvalt, kan dit voor sommige kinderen voor chaos zorgen. Op Klasse.be vind je  structuurkaarten die je samen met je kind kan hanteren om toch te zorgen voor structuur in deze bijzondere tijden. Praten en structuur, ja het is belangrijk, maar amusement mag ook zeker niet ontbreken. Op de website Wepboek vind je allerlei boekjes. Deze worden in een filmpje getoond en voorgelezen. De website is gratis en goed voor kinderen van de peuterklas tot de 3de kleuterklas.

Tot slot wil ik graag afsluiten met een filmpje. Daarin wordt op een eenvoudige wijze geïllustreerd hoe het coronavirus zich verspreid en wat we eraan kunnen doen. Het is ideaal voor kinderen van elke leeftijd.




Zorg goed voor elkaar!
Louise
7/04/2020, Kruisem


Bronnen 
de Maeght, C. (2020, 27 maart). Structuurkaarten helpen ouders de dag indelen. Geraadpleegd op 6 april 2020, van Klasse
Groeimee. (z.d.). Praten over het coronavirus. Geraadpleegd op 6 april 2020, van Groeimee
Hetkinderopvangfonds. (z.d.). Wepboek. Geraadpleegd op 6 april 2020, van Wepboek
Het Parool. (2009). The boy in the Striped Pyjamas [Foto]. Geraadpleegd van Parool  
Karel Rosseel. (2020). Verhaal: De corona’s op gezinsvakantie (voorgelezen) - covid-19 (corona-virus) [Videobestand]. Geraadpleegd van YouTube
Wikipedia-bijdragers. (2020a, 2 maart). The Boy in the Striped Pyjamas. Geraadpleegd op 6 april 2020, van Wikipedia


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Geboortegolf

#Anti-verveel-tip 1: DIY Tassel slinger

#Anti-verveel-tip 4: Back in shape